martes, 4 de marzo de 2014

4 de marzo de 2014. Qué jrande era o cine (o de Teis, outros non sei)

Vale. Eran outros tempos.

Normalmente, se un grupo de rapaces de, poñamos, San Xoan do Monte topabase con outro grupo de rapaces de, digamos, Ríos, remataban a ostias. Non por nada, non é que se cairan mal ou algo diso; era así, e punto. Cousas dos tempos, supoño. Que eran outros.
Pero había un sitio no barrio (entendendo como barrio Teis, por suposto) no que existía unha especie de tregua permanente,  de paz malostiada e desconfiada, pero paz.  Manadas de cativos e mozos de San Xoan, da Fenosa, de Foxos, da Praza, do Toural, da Paradela, de Sampaio, de Bichita, de Guixar, de Ríos, de Sampaio, da Trave, de Coutadas (qué gozada escribir os  nomes dos sitios) e doutros enclaves do barrio podíamos coincidir no tal sitio sen que ocorrera nada grave de máis.
A maxia do cine.
Houbo unha época que en Vigo existían duas institucións que sinalaban o nivel de progreso acadado, duas institución das que non nos sentíamos orgullosos porque éramos estúpidos de mais. Unha, os wáteres públicos; vale, sempre estaban ateigados e suxos, somente os había no centro, pretendían cobrarte polo papel hixénico, e neles habitaban uns tipos extraños que che miraban raro . Pero existían.  Ías pola rúa, dábante gañas de mexar e ías o wáter público; coma en Nova Iorque, vaia. A outra cousa eran os cines de barrio.
Agora, en retrospectiva, é difícil de crer, pero o certo é que nesta amalgama que é (que xa era daquela)  esta vila había o que se chamaban cines de barrio. Que eu me lembre, no Calvario había dous, o Palermo e o Avenida. Creo que o de Bouzas chamabase Disol. E en Santiago de Vigo estaba o Santiago El Mayor, que era cousa de curas, penso. Había outros.
O cine de Teis era o Roxy, chamado popularmente o Moco; en realidade o Roxy era o herdeiro dun cine anterior que era o auténtico Moco, do cal eu non me lembro. Foi derrubado a finais dos anos 60 do seculo pasado, e estaba situado fronte a antiga oficina de correos, na Baixada a Vulcano, hoxe Rúa Enrique Lorenzo. Nese cine, no Moco, foi onde ó parecer xurdiu o nome de Bichita: a paisanada foi ver unha peli que se chamaba “Wichita City, ciudad sin ley” e seica se sentiron identificados ata o punto de rebautizar o Grupo Sindical de Espiñeiro, hoxe Camiño de Maceiras.
O cine Roxy erguíase na rua Sanjurjo Badía, xunto a pastelería El Cisne  e fronte o bar coñecido como a Cova dos Ladróns. Era un cine de programa doble, sesión continua e reestreno. Qué quer dicir esto? Os que xa o saibades caládevos, e deixar que ilumine a iñorante, porque está na sua natureza, xuventude. Programa doble siñifica que puñan duas pelis de cada vez. Sesión continúa quer dicir que puñan unha peli, logo a outra, logo voltaban a pór a primeira, e así ata que pechaban, e que co precio dunha entrada podías votar alí dende as tres e media da tarde, por aí, ata que remataban, as once ou mais. E, por último, de reestreno ven sendo que alí non estreban película nengunha, para ver pelis novas había que ir ó centro (o Plata, o Fraga, o Ronsel, o García Barbón, ún deses), pero como nos, os do barrio, rara vez íamos por eses sitios, pois eso, era como se foxen estreas.  Os domingos non había nen programa doble nen sesión continua, era un pouco mais caro e viña sendo o día das reestreas das pelis famosas (“Aeropuerto” e tal).
Era realmente económico, o Moco. Non me lembro canto custaba, pero estamos a falar de sete pelas,  ou así, un día de semán, no galiñeiro (dou por feito que sabedes o que é o galiñeiro). Ou sexa que, vaia, podíamos ir bastante a miudo. Con cinco pavos mercabas un paquete de Rex ou de Aguila, ías o salón de xogos a facer uns futbolíns, ías o cine, mercabas gaseosa e chicles, e inda te quedaba pra un perrito caliente na de Marsus. 
O propio era pois ir ó cine en manadas, e antes de empezar a peli mercar unhas gaseosas no propio bar que había no local (marca Balín,  moi baratas, xeadas, bastante asquerosas e extranamente adictivas) e algúns chicles (da fábrica que había no barrio, alí ó lado), e subir o primeiro piso, instalarse o mais perto posible da baranda e montar o maior cirio posible sen que che botaran. Fumabamos, riamos, botabamoslle gaseosa ós que estaban abaixo, cuspíanos entre nós, e as veces atendíamos a peli.
Pois íamos ó cine, e víamos a Bruce Lee (e, o sair, rompíamos unha man contra unha farola mentres dábamos berridos orientáis), e víamos pelis de vaqueiros (“coidado Yoni, a tua espalda”, lle dicíamos ó imbécil do prota sen que éste se apercibiese), de vampiros (Christopher Lee e Peter Cushing in a Hammer Production), de Tarzán (un tipo entrañable), españoladas (un xénero en sí mesmo), de romanos, de aventuras, de guerra, de amor (destas renagabamos bastante, eran pelis para nenas)…E, as veces, algunha boa: eu vín “El Padrino” no cine Roxy, alucinando. “En el calor de la noche”, “El Inspector Tipps contra la Organización”, “Shaft”, “La piel de un policía”… e un mazo de John Ford, de Antonhy Mann, de Boetticher, algunha de Peckimpah, algunha de Siodmak, John Houston, Howard Hawks… en pantalla grande, chaval. Vaia luxo. (Claro que daquela eu non coñecía o nome de nengún director, nen sequer sabía moi ben para qué servía un director; anos mais tarde mirabas na tele unha peli e dicías “ésta mireina eu no Moco”, e os que estaban contigo e que non eran do barrio ollaban para ti como se estiveses mal da cabeza)
E o destape. Esto tamén merecería un estudo profundo e analítico, pero que lle imos facer. As señoras do barrio (vaia, as nosas nais, tías, irmás maiores) denunciaban que o cine Roxy puña pelis porno; nós sabíamos que aquilo non podía ser porno, porque porno era o que viña nas revistas danesas e holandesas (ou de por aí fora) que lle trocábamos ós mariñeiros dos cargueiros en Guixar, a cambio de cartóns de Record, revistas que logo levabamos ás cabañas onde lle dabamos o uso axeitado. Pero as pelis de destape eran francamente divertidas, e as suas heroínas (actrices detestables pero moi guapas, como María José Cantudo, Nadiuska, Agata Lys, Victoria Abril…) formaban parte do imaxinario colectivo do barrio.
As veces puñan algunha francamente atrevida (prá época). “Historia de O”, “Emmanuelle”, por exemplo, autorizada exclusivamente prá maiores de dazaoito. Nós pasábamos igoal, pero advertíannos na entrada que se viñan da Inspección tiñamos que nos achantar no carto de baño; pasounos un par de veces, e foi bastante divertido.
Tamén había días de ir ó cine coa nai dun. Puñan unha de vaqueiros, por exemplo, e mataban moreas de indios, e morrian unhas cantas ducias de cowboys, e a nai dun miraba aquilo pelín aburrida e sen inmutarse; e niso que mataban un cabalo, e a nai dun indiñabase (“animaliño! Porqué teñen que matar ós cabalos? Miserables!”) E así ata que alguén do público reclamaba silencio.
A noite que ardeu o Roxy foi a ostia. Os veciños se avisaron  uns a outros, e alá fumos familias enteiras, os homes con pantalón de pixama e camiseta de asas, as mulleres con batas estampadas e rulos na cabeza, os rapaces xadeando como cans da pura excitación.  Cheiraba a raios, e o lume saía polas fiestras onde estaba a sá de proxección. Pronto empezaron a circular botellas de Sansón, e os nosos país miraban filosóficamente as lapas e dicían cousas sabias e atinadas (“o que está de ser, está de ser”, e cousas así, incomprensibles daquela e incomprensibles hoxendía).  Os nenos fumábamos Chester ás achantadas e puñamos cara de tipos duros. Os bombeiros renegaban, cun pito nos beizos e cara de mala ostia (“pero señora faga o favor de apartarse, por amor de Dios”) e a policía (a municipal antes do 092) pasaba bastante de todo… Foi unha noite máxica, de festa, polo que eu me lembro.
(O cine Roxy ardeu un sábado ou un domingo, creo lembrar, ben entrada a noite; non había ninguén dentro. Daquela ardían moitas cousas en Vigo, e non somente nas manifestacións: numerosos pubs, discotecas, locais de alterne (¿?) e outros acostumaban arder de xeito extrano…)
Tamén foi, en certo modo, o fin dunha época. Unha época cutre, maravillosa, iñorante, chea de esperanzas non moi xustificadas, chea de medos moi xustificados. (Nefeuto, as esperanzas quedaron polo camiño, e os medos fixéronse mais e mais grandes, ata o día de hoxe.)
Pero mira, chaval, se non viches “El Doctor Zhivago” en pantalla grande, non viches unha merda.
E xa está. Levo cerca dun ano sen ir ó cine (cuestión de pasta, de horarios, de odiar os centros comerciais, e de que a maioría das pelis que fan agora non merecen a pena). Se cando tiña doce ou trece anos me dixeran que ía estar tanto tempo sen ir a ver unha peli, non mo crería. Xa ves.
(Por certo, no Roxy vin o meu primeiro concerto: tocou un grupo de Madrid que se chamaba Asfalto, que non sei como viu cair alí, a verdade. Facían unha cousa como rock progresivo, tipo Genesis, e cantaban en castelán. Non estaban mal)



Pois nada. As fotos son miñas, e os que tipos que saen aí son Club de Remo de Bueu.

E vos deixo cun video: Jacques Loussier facendo unha cousa de Bach. Co disfrutedes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario